Teori
Teoriundervisningen på Kunstskolen i Kragerø fokuserer på, kunstteori, historie og filosofi. I tillegg holder vi skrivekurs for å hjelpe deg forstå hvordan du kommuniserer idéene din til omverdenen – en livsviktig ferdigheter for å kunne overleve i de visuelle yrkene.
Det er viktig å vite hvor man passer inn i kunsthistorien: Når du kjenner hvilken tradisjon du bygger på og hvem var før deg kan du lett snakke om og fortelle om ideene dine til kollegaene du møter i kunstverdenen.
Første & andre studieår
KUNSTHISTORIE
Både 1. og 2. studieår følger elevene faget kunsthistorie, der de får en grundig oppbyggende innføring i viktige retninger innenfor kunsthistorien, med modernismens betingelser i ulike perspektiv. Det skal gis en introduksjon til impresjonisme, kubisme, futurisme, Bauhaus, arkitektur, symbolisme, ekspresjonisme, dadaisme, surrealisme, abstrakt ekspresjonisme, pop-art, iscenesatt foto, konseptkunst, modernisme utenfor Europa, kunst i offentlig rom, samisk kunst og kunsthåndverk, samt modernisme og samtidskunst i en global verden.
Undervisningen vil foregå i forelesningsform med billedfremvisning, av faglærer i kunsthistorie. 2 timer per uke separat for begge årstrinn.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- Forstå og sette seg inn i historisk og samtidskunst
- Se i perspektiv ulike retninger og tradisjoner innenfor to og tredimensjonal kunst
- Forstå sitt eget arbeid inn en kunsthistorisk sammenheng
- Bruke informasjon til skriftlig oppgave
FILOSOFI/TEORI
Felles for både 1 og 2. studieår: Filosofi og teoriundervisningen vil bli gitt både i skolens lokaler og via Den Norske Filosofifestivalen i Kragerø. Forelesninger og relasjoner til den øvrige undervisningen. Undervisningen gis over en ukes periode i vårsemester av begge studieår.. Forelesningene omhandler idé filosofiske problemstillinger og kunstteoretiske påstander.
Skolens eget bibliotek og Kragerø kommunes bibliotek, skal brukes aktivt av lærere og elever. Elevene vil bli stimulert til å finne litteratur som kan støtte deres arbeidsprosesser og utvikling.
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- Ha kunnskap samt utvikle evnen til å vurdere kunstverk analytisk og kritisk ut fra historisk, politisk og idéhistorisk bakgrunn
- Se sitt eget arbeid i en større sammenheng
Teoriundervisningen på Kragerø Kunstskole er en stor del av skolen men som oftest er det ikke penn og papir, bøker eller Microsoft Word som er verktøyene i undervisningen:
Kunstnerpresentasjoner: Gjestelærerene våre innleder sine prosjektuker med en egenpresentasjon av arbeidene sine hvor de forteller om sin kunst – men også hvilke verktøy de bruker og hvordan de tenker om kunsten sin. Alle kunstnere har gått gjennom en en dypt personlig reise med helt unike erfaringer og veivalg. Gjennom disse møtene med vidt forskjellige kunstpraksiser er det lettere for deg som student å finne din egen måte å jobbe på og se din plass i kunsthistorien.
Kunsthistorie: I alle kursene blir relevant kunsthistorie presenteret av lærerne: Ofte går de gjennom hvem de er inspirert av i kunstnen sin, hvilken kunstradisjon de jobber i og viktige navn og inngangsporter inn til deres verden. Vi holder også lengere dags-seminar hvor vi ser på tidslinjene vi kan spore i kunsthistorien. Disse foredragsseriene holder ofte Pierre Lionell Matte.
Forelesninger: Kursene inneholder mye kunstfaglig teori som forklarer alt fra teknikk til materialkunskap, persepsjonsteori, filosofiske betraktninger som griper inn i kunstnen.
Filosofifestivalen: Hvert år tar vi del i Filosofifestivalen i Kragerø. Vanligvis blir temaet for årets festival blir tatt inn i undervisningen i filosofi-kurset, og brukt som utgangspunkt for diskusjoner og kunstverkene som lages på skolen. Tilslutt stiller studentene ut arbeidene sine under Filosofifestivalen.
Egenpresentasjon og semestergjennomgang: Den viktigste delen av å fylle hodet ditt med kunstteori, faguttrykk og filosofi er å lære seg hvordan man kan presentere sine egne arbeid og diskutere de med andre. Alle kurs avsluttes med en felles gjennomgang hvor du forteller om hva du har gjort i løpet av kurset; hvordan var prosessen din, hva var vanskelig, hva er du fornøyd med, hva gikk galt, hva betyr det du har laget for deg og hva ønsker du at andre skal se i arbeidene dine. Hvert semester avsluttes med en lignende presentasjon hvor du setter opp et bord med alt du har jobbet med i dette semesteret og holder en ti-minutts gjennomgang av semesteret ditt.
Etter alle disse presentasjonene gjennom to år på Kragerø kunstskole er du klar for å møte verden og klar for å skrive og snakke om kunsten din foran et publikum, gallerist, utstillingsjury eller opptakskomite.
På studietur til Porsgrunn hvor vi fulgte de interessante forelesningene og kunstnerpresentasjonenen under Greenlight-triennalen. Det er alltid interresant for en kunstner og en kunststudent å se andre kunstnere presentere sitt arbeide: Hvordan jobber de, hva interesserer dem, hvordan presenterer de seg selv?