Bildet viser et Land Art-arbeid på Jomfruland

Fra kurs i Land Art på Jomfruland: Med fem enkle blomster forsterker Ida de fine formene i trestubbe… Foto: Ida Søyland Ring ©2022

Natur & kultur

En skulptur laget av søppel

Fra upcycling-kurs 2023: Skulptur laget av Sveinnung.

Natur & kultur trenger ikke være konkurrenter. I økende grad søker kunstnere seg mot kunstformer som minimerer miljøfotavtrykket til kunsten. Ved kunstskolen i Kragerø jobber vi på forskjellige måter med å øke bevisstheten rundt kunst og miljø:

Upcycling –er bruk av søppel og Objet trouvé eller funnet objekt for å skape kunst – for eksempel gamle møbler, restematerialer fra industri, ødelagte klær, plastsøppel. Dadaismen og ready-made-bevegelsen sådde spiren til denne typen kunstform, men da ikke med miljøet i fokus, på den tiden handlet det mest om å utfordre definisjonene av hva som var kunst eller ikke. Gjennom Upcycling er målet å bruke materialer som allerede er brukt og kastet for å begrense forbruket av nye materialer og for å skape verdi av noe som ikke lenger har verdi.

Land Art bruker naturens egne materialer slik som jord, stein og planter for å skape kunstverk. Kunstnere som jobber i denne sjangeren lager ofte temporære kunstverk som interagerer med naturen, forsterker opplevelsen av den og/eller kommenterer på menneskenes tilhørighet og inngripen. På starten av hvert skoleår reiser begge klassene ut til Jomfruland hvor vi lærer om Land Art, om naturen og miljøet rundt skolen og om hvordan vi som kunstnere kan lage kunstverk på en så forsiktig måte at naturen ikke tar skade av arbeidene vi lager.

Temporær Kunst er kunst som er forgjengelig enten gjennom materialene kunsten er laget i eller gjennom måten kunsten utføres. Denne kunstformen har stort potensiale for å skape kunst som ikke setter varige spor etter seg. Eksempler kan være performance-kunst (hvor kunstneren selv er kunstverket og hvor kunstverket “forsvinner” etter performancen er over) – flyktige materialer er også en måte å lage temporær kunst på: Tegne i sanden på en strand eller lage kunst av materialer som lett brytes ned i naturen.

siv

Bruk av naturmaterialer: Skulpturer laget av siv hentet på Skåtøy.

Eksempler på kurs vi har holdt i miljøvennlig kunst er:

Mønster i sanden med 3d-printede stempel og verktøy: I dette kurset brukte vi resirkulert PLA-plast for å printe geometriske former som pyramider, tekst, eller rene abstrakte former. Vi gikk deretter ut på en sandstrand på Øya og jobbet med Land Art i sanden – ved høyvann var kunsten vasket vekk, men siden vi hadde de 3d-printede verktøyene kunne vi gå ut igjen neste dag og gjenta kunstverket på en annen strand.

Upcycling-kurs hvor vi har gått på skattejakt på søppelfyllinga og henetet ut to til tre objekt som kunne ha en dialog i et kunstverk. I tillegg til å være et konseptuelt kurs hvor miljø var i fokus jobbet vi også med farge, form, komposisjon og så på forskjellige sammenføyningsteknikker for tre, metall, glass, plast, tekstil – lim, sveising, lask osv. osv.

Naturmaterialer: Hva kan et materiale tilføre et kunstverk? Martine Linge har holdt flere kurs i materialitet hvor studentene har undersøkt de taktile og symbolske kvalitetene til forskjellige materialer. Grethe Gunneng har holdt kurs i hvilke material-resurser som finnes rundt oss: Siv, drivved & stein (blant annet) ble hentet inn og brukt for å lage skulpturer og planter ble sanket inn for å farge tekstiler.

Glassblåsing: Glass er et naturmateriale som kan resirkuleres og i glasshytta bruker vi skjerv: knust glass vi får fra glassproduksjonen til glassfabrikken på Hadeland. Glassovnene våre er elektriske og for å minske energiforbruket til skolen er det installert solcellepanel på hele den sørvendte delen av taket til Kragerø Kunstskole.

Vi er veldig stolte av glasshytta vår (en glassblåsers verksted heter glasshytte) – glassblåsing er et rødlistet kunsthåndtverk og Kragerø Kunstskole er den eneste forskolen i Norge som har verksted og kan undervise i dette!