Et roligere liv

En kort fergetur ut fra Kragerø ligger Jomfruland – et populært turmål blant studentene våre. På bildet slapper Bjørn av blant syklene til Sykkel-Knut og prater med Henrikke Foto: Ida Søyland Ring ©2022

Et roligere liv, sammen

Sykkelturer på sensommerens Jomfruland, låne en av skolens tre havkajakker og telte i Gamle Risør uthavn, badstue og isbading i sjøen utenfor skolen om vinteren… I lille Kragerø får du som student nærhet til naturen og ro til å jobbe. Det intime skolemiljøet gjør at studentene knytter tette vennskap for resten av livet i løpet av de to årene de går her!

Kragerø er to forskjellige byer: Om sommeren er det hektisk aktivitet i sentrum. I kanalen som på folkemunne kalles Blindtarmen ligger alle småbåtene parkert, og de trange gatene og smugene er fulle av sommergjester, pop-up-butikker, iskrem og kaféer. Når båtene har kommet opp på land på høsten og ligger under opplagspreseningene blir byen rolig igjen: Høsten og vinteren er byen et sted hvor alle kjenner alle – stamstedene til lokalbefolkningen holder åpent fremdeles: Jensemann er et populært sted for studentene å møtes, men ofte jobber man sene kvelder på skolen, lager middag sammen på kjøkkenet, popper popkorn og ser en film på storskjerm i datalaben eller deltar på den ukentlige Yoga’en som skolen arangerer.

Et Bilde av marinbiolog Per Erik Schulze på ekskursjon på en strand under en studentene på Jomfruland.

På ekskursjon på Jomfruland med marinbiolog Per Erik Schulze.

Et bilde av en skulptur laget av rør-siv

Bruk av naturmaterialer: Skulpturer laget av siv hentet på Skåtøy.

Naturen rundt skolen påvirker ofte kursene vi holder, både gjennom materialvalg og tema. Her er noen eksempler på hvordan kurs kan ta inn naturen som materiale:

3D-print: I dette kurset brukte vi resirkulert PLA-plast for å printe ut sandstøpeverktøy som pyramider, tekst, eller rene abstrakte former. Vi gikk deretter ut på Øya og jobbet med Land Art på sandstranden. Ved høyvann var kunsten vasket vekk.

Upcycling, Arte Povera: Vi gikk på skattejakt på søppelfyllinga og fant to til tre objekt som kunne ha en dialog i et kunstverk. I tillegg til å være et konseptuelt kurs hvor miljø var i fokus jobbet vi også med farge, form, komposisjon og så på forskjellige sammenføyningsteknikker for tre, metall, glass, plast, tekstil – lim, sveising osv.

Materialitet: Hva kan et materiale tilføre et kunstverk? Martine Linge har holdt flere kurs i materialitet hvor studentene har undersøkt de taktile og symbolske kvalitetene til forskjellige materialer. Grethe Gunneng har holdt kurs i hvilke material-resurser som finnes rundt oss: Siv, drivved & stein (blant annet) ble hentet inn og brukt for å lage skulpturer og planter ble sanket inn for å farge tekstiler.

Glassblåsing: Glass er et naturmateriale som enkelt kan resirkuleres og i glasshytta bruker vi skjerv: knust glass vi får fra glassproduksjonen til glassfabrikken til Hadeland Glassverk. Glassovnene våre er elektriske og for å minske energiforbruket til skolen er det installert solcellepanel på hele den sørvendte delen av taket til Kragerø Kunstskole. Vi er veldig stolte av glasshytta vår (en glassblåsers verksted heter glasshytte) – glassblåsing er et rødlistet kunsthåndtverk og Kragerø Kunstskole er den eneste forskolen i Norge som har verksted og kan undervise i dette!