a

Latest Posts:

Sorry, no posts matched your criteria.

Follow Us:

Back To Top

Avgangsutstillingen 2021

Finnes det en rød tråd?

Studentene ved årets avgangskull på Kragerø Kunstskole har gjennom undersøkelse, idéutvikling og utprøving utformet hvert sitt eksamensprosjekt.

Hvert prosjekt er unikt.

Gjennom det toårige studiet ved skolen har studentene blitt trenet i prosess og metode for kreativ tenkning og strategi. De har også fått opplæring i et bredt spekter av kunstfaglige hånd- verksteknikker og teori.

Selv om alle har gjennomgått samme utdanning møter 8 helt forskjellige prosjekt!

Det er fordi hver student også har oppdaget ferdigheter og egenskaper i seg selv. Evner knyttet til egen personlighet. Ofte evner de selv ikke visste fantes.

Øvelser i å se, feks. gjennom dreining i leire eller tegning av akt og crouquis minimerer avstan- den mellom tanke og handling.

Studentenes arbeider er som stasjoner langs en individuell tidsakse, i kontinuerlig søken etter mening, en stadig utforsking av verden gjennom et fysisk materiale.

Når man starter prosessen vet man ikke hvor «reisen» vil gå. Det er en jakt, en søken etter riktig materiale og form. Prøving og feiling og vilje til å risikere et mislykket resultat er viktig del av prosessen. Ofte vet man ikke hva man leter etter før man ser hva oppstår underveis.

Hånden har kvaliteter tanken ikke har. Tanken har kvaliteter og ferdigheter hånden ikke vet om. Mellom disse finnes en rød tråd.
Nyt resultatet fra de flotte studentene våre i denne katalogen.

God opplevelse og til lykke på reisen!

Kari Skoe Fredriksen, rektor

Kragerø 10.juni 2021

Tid

Tid har vært et tema gjennom hele semesteret. Et tema som kanskje er mer aktuelt for mange av oss nå, enn på lenge.

Hvordan tid forandrer oss.

Hva den gjør med oss til tider. Utfordringer, frykt og total forandring i det sosiale livet vi er vant til. Tiden vi lever i nå har påvirket oss alle enten vi ønsker det eller ikke.
Underbevisstheten jobber på overtid og er satt på vakt.
Kanskje dette bringer oss nærmere oss selv og naturen, når sansene er på høygir?

Dette har Kragerø Kunstskole opplevd konkret. Fra nasjonal lockdown og hjemmeskole til å ha bortimot normal fysisk undervisning på skolen.

Avgangsutstillingen gjenspeiler hva året har vært for kunstskolen. Utfordrende, nytt, overras- kende og kreativt. Verkene speiler tiden fra en annen vinkel; som å bære på et fnugg av det vi opplever for tiden. Verkene på utstillingen fokuserer i sin helhet på andre ting enn det åpenbare. Utstillingen har like mange utrykk som den har utstillere.

Mangfolden i materialbruken og utrykksformene beskriver godt hva året har vært for hver enkelt av avgangsstudentene, og hvordan de har klart å implementere teknikkene og mediene til egne kreative arbeider. Det at vi er ulike gjør oss mer rustet for fremtiden, siden ingen vet hva behovet er eller hva veien videre har å tilby oss.

Vi kan vel alle trygt si at stundenter, lærere og gjester hos oss dette året har vært fornøyde og glade for at Kragerø Kunstskole har holdt dørene åpne. Det er i slike tider vi trenger hverandre mest.

Mikael Arvola, student 1. klasse

Kragerø 10.juni 2021

Avgangsstudenter 2021:

Camilla Sondbø Offenberg

Camilla er oppvokst og bor i Skien. Hun valgte å begynne på Kragerø Kunstskole fordi det var viktig for henne å følge drømmene sine på det tidspunktet hun søkte. «Jeg ville gjøre valg som bygget opp mine kvaliteter og egenskaper. Skolen virket interessant med mange gode lærere og et tverrfaglig tilbud.»

I disse årene har hun vært innom flere retninger innen kunstfag. Det har gjort henne mer nysgjerrig og utviklet henne positivt på flere områder. «Det er spennende og utro- lig givende å satse på et fag som engasjerer, utfordrer og tar meg gjennom prosesser som frembringer nye tanker og ideer.»

For tiden arbeider hun mest med leire til skulpturelle prosjekter og undersøkelse av form og fargekombinasjoner. Camilla fokuserer mest på det eksperimentelle, hva et materiale kan gjøre, og hvordan en form kan forandres om til noe annet – som at en leireklump kan omdannes til en bruksgjenstand eller en skulptur.

«De to årene her på Kragerø Kunstskole har gjort meg trygg på veien videre. Jeg ønsker å videreutvikle meg, lære meg nye teknikker innen keramikk, leire og skulptur og å få en dypere forståelse for kunstfaget.»

Camilla arbeider med skulptur, trykk og maleri og er spesielt opptatt av form og struktur. Hun finner mye inspirasjon fra naturen, ulike arter og kropp. Organiske former og farger er noe hun tar med seg inn i sine arbeider.

Camilla har en åpen, nysgjerrig og intuitiv måte å jobbe på, hvor hun lar materialene først ta form, før hun får en idé som hun bygger videre på. Det ender ofte opp med at hun oppdager en form underveis i prosessen, som gir en plan å gå etter. På den måten har selve prosessen mot et ferdig verk blitt det viktigste for henne.

Jennyke Kartawidjaja

Is an Indonesian art student at Kragerø Art School from Koppang – Stor Elvdal. Since she was little, she has always loved handwork crafts, drawing and painting.

Beside formal education she took a basic drawing course at Barli Sasmitawinata “Sanggar Rangga Gempol Studio” for 2 years on early years; an Indonesian Asian Modern and Contemporary Painter who is part of the ”Group of Five” which also consists of Affandi, Hendra Gunawan,Sudarso and Wahdi.

But being one of them professionally and independently has been no easy feat. That’s one of the reasons she chose to go back to school here in Kragerø Art School to gain more knowledge and skills. For extra plus Kragerø has a fantastic landscape that’s really inspiring.

Jennyke doesn’t limit herself with one category of work of art because she loves to explore different kinds of arts and materials. Lately she has been working on shadow paper cut boxes, 3D paper crafts and fantasy diorama miniatures.

For future projects Jennyke wants to continue making figures and scene diorama miniatures using paper, paper clay and other materials and make stop motion or books from it. The purpose of her work is just simple basic needs from all human beings: To pursue happiness. Happiness to create crazy ideas or dreams into reality; the exciting feeling of the challenges and the satisfactory feeling that comes out of it, it’s enough to keep her going in life or even put a smile on her face.

Kamil Dominik Vu

Kamil Dominik Vu er en polsk-vietnamesisk kunststudent ved Kragerø kunstskole. Han kom hit for å få mer kunnskap om kunst og måter man kan arbeide med ulike materialer.

Det siste året har han arbeidet med tegning, keramikk skulpturer og tegneserie. Etter skolen ønsker han å arbeide videre med forfatterskap og kunst innenfor tegneserier og forsøke å publisere og selge sin første tegneserie.

«Tegneserie som kunstform har gitt meg mulighet for å lære å kommunisere bedre med andre og ha en ny type av refleksjon over mitt eget hverdagsliv. Ingenting i verden er mer verdifullt for meg enn en god og ærlig fortelling, og derfor prøver jeg å fortelle den med kunst. Både i form av tegneserie som forteller mer direkte og forståelig, og enkle tegnin- ger som kan tolkes fra flere syn og perspektiver; for alle ser verden med sitt eget blikk og hver vår verden er unik, om du liker det eller ei».

Linnea Lykke Kiil Klemmetvold

Linnea Lykke kommer fra Storrønningen i Bamble, og startet på Kragerø Kunstskole for å utvikle ferdighetene sine og finne sitt kunstneriske uttrykk. Hun vokste opp med blyanten i hånden, men fikk sansen for installasjon og å jobbe tredimensjonalt med skulptur, etter at Linnea startet her. Til høsten begynner hun utdanning hos Einar Granum Kunstfagskole med 2-årig høyere yrkesfag i Oslo, innenfor tegning, maleri, og tredimensjonal kunst. Senere ønsker hun å søke videre hos Kunsthøgskolen i Oslo, bachelor i medium, og materialbasert kunst, metall og smykkekunst.

I Linneas arbeider brukes ståltråd i kombinasjon med hennes tegninger, som gjøres om til skulptur. Den viser tegningens strek i rommet. Hun liker godt å bruke ulike typer ståltråd, og eksperimenterer med form og bevegelse. I tillegg utforsker Linnea med dekkende materialitet som hønsenetting, plastpose og gips sammen med ståltråden. Hun lar underbevisstheten sin jobbe, og lar fingrene utforske materialet fritt.

Liss Anita Finnes

Liss Anita Finnes kommer fra Skiptvet kommune. Hun valgte å gå på Kragerø kunst- skole etter hun hadde en prøveuke på skolen. Her fant hun nok frihet til å kunne utvikle sitt kunstnerskap og komme seg videre i kunstfaget. Tiden på kunstskolen har vært transformerende på det personlige og faglige plan. Hun har lært seg å kanalisere sin kreativitet på en mer effektiv og strukturert måte. Hennes uttrykk har kommet bedre frem i arbeidene hvor hun har eksperimentert en med farger og ulike typer materialer. Det siste året har hun arbeidet med grafikk, treverk, glass, keramikk, maleri, fotografi, video og søm.

Hun har valgt å gå et ekstra år for å bygge sin portefølje og har ambisjoner om å ta studiene videre i Japan etter endt løp.

Liss Anita Finnes liker å kombinere stilarter som surrealisme, dadaisme, optisk art, fantasy, steampunk og design. Hun jobber for det meste på intuisjon med musikk som verktøy, og hennes skissearbeid er ofte kombinert med tegninger og tekst. Hun eksperimenterer med ulike typer materialer og er uredd i sine prosesser. Hun sier selv at hun fremdeles er under utvikling og ser frem imot et nytt skoleår og til å fordype seg i sine interessefelt.

Liss Anita Finnes sin eksamen er et prosjekt basert på de mer tabubelagte temaer som frykt, vold, psykisk og fysisk misbruk. Hun har brukt seg selv som objekt og har tatt av sin egen livserfaring som materiale til dette prosjektet. Mediet hun har valgt å bruke er foto og video, hvor vi får være med på en reise gjennom å det å ta et oppgjør med traumer og undertrykkelse. Kaninen skildrer seksuelt misbruk og hvordan kvinner blir seksuelt objektivisert og misbrukt.

Samoha Thomas

Samoha Thomas er fra St. Ann, Jamaica. Hun valgte Kragerø kunstskole fordi hun er glad i arkitektur og ønsket å utforske nye emner og teknikker i kunst. Etter hennes mening er arkitektur kunst; derfor var det «spennende og nyttig å bygge opp mine evner og lære så mange nye fantastiske ting».

I det siste året har hun jobbet med forskjellige kunstverk knyttet til arkitektur. På slutten av semesteret, jobbet hun med en modell (Modell Alpha). Hennes ambisjon er å jobbe som arkitekt i Norge og internasjonalt. Hun vil nå videre til Arkitekthøy- skolen i Oslo.

Fokuset i arbeidet hennes svarer på hvordan strukturene fungerer med topografiske modeller og trær – kort sagt; det naturlige miljøet. Hun mener at naturen er viktig, og at det må vi alltid vurdere i arkitektur. Hun jobbet med rimelige materialer, som skumplast, blomsterpinner og forskjellige andre materialer, fordi de var enkle å manipulere for å skape noe interessant. Dette prosjektet betyr mye for henne, fordi hun opplevde hvordan det er å være en arkitekt. Hun hadde muligheten til å planlegge og gjennomføre sine egne ideer.

Tim August Gaarden

Tim kommer fra Åfjord. Han valgte å gå på Kragerø kunstskole for å utvikle seg og utforske hva han kan lage. Han arbeider mest med å utforske ulike former, størrelser og glasurer i keramikk for å finne noe som han kan bruke videre. Tim vil fortsette med keramikk og lage større skulpturer for å teste ut hvor stort han kan gå. Han begynte å eksperimentere med å kombinere metall og keramikk i samme skulptur. Han arbeider med en leire som tåler å bli brent til 1250 grader og hanker i metall for å skape skulpturer med referanse til bruksgjenstander.

«Historie fascinerer meg, og jeg er spesielt interessert i keramikk og metall, som strekker seg tilbake gjennom historien. Mye av det jeg gjør, handler om å utforske forholdet mellom det tradisjonelle og det moder- ne. Ved å dreie opp former, finne glasurer og finne ut hvordan kombi- nere leire og metall sammen.»

Vebjørn Stenersen

Vebjørn Stenersen kommer fra Tromsø. Han har flere år bak seg fra vgs-linjen Design og Håndverk pluss studiespesialiserende med formgivningsfag. Han reiste sørover til Kragerø kunstskole med nysgjerrighet til alle typer kunstformer, men også med et ønske å kunne fordype seg i et felt. Etter å ha lært diverse teknikker og arbeidet med forskjellige kunstformer, har han fått en særdeles glede og evne for å male, tegne og jobbe med grafikk. Interessen er snevret inn til å arbeide på en overflate og lage et uttrykk som kan fange og forundre tilskuere.

Vebjørn jobber oftest med menneskeskikkelser og undersøker visuelt hva menneskekroppen symboliserer og hva den kan si, altså en narrativ undertone. Han tegner kjapt med blyant og utforsker motiv med penn. Han maler med akryl og jobber best med maling når det er stort, det er enklere å forsvinne inn i en annen verden på et stort lerret. Til høsten skal han starte på fagskolen i Bergen KiB og ønsker å komme inn på Kunsthøyskolen i Bergen.