a

Latest Posts:

Sorry, no posts matched your criteria.

Follow Us:

Back To Top

Avgangsutstillingen 2020

Et annerledes studieår…

De fleste skoleår ved en kunstskole kan ikke sammenlignes med tidligere år. Det ligger innebygget i kunst, design og arkitektur at den alltid farges av tiden den skapes i: politiske strømninger, samfunnsendringer, ny vitenskap, teknologi og filosofi skifter fokuset og uttrykket i det vi skaper. Alle disse strømningene kommer inn gjennom dørene til kunstskolen: studentene tar med seg sin generasjons stemme og sin personlige stemme, lærerne bygger opp fundamentet gjennom tekniske kurs, kunsthistorie og -teori og gjestelærerne kommer inn med sine unike erfaringer og teknikker – alt er ferskvare rett fra den store diskursen som omgir Kunstskolen i Kragerø.

Årets avgangselever har likevel hatt et av de mest annerledes årene som har vært ved Kragerø Kunstskoles snart ti-årige historie. Midt i skoleåret kom de første ryktene om et smitteutbrudd i Kina og etter en kort periode hvor nyheter ble blandet med rykter og «fake news», ble samfunnet stengt i midten av mars. Datamaskiner ble desinfisert og kjørt rundt til hyblene i Kragerø, studentene fikk sin undervisning via nettet og på mange måter fikk de et intensivkurs i hvordan virkeligheten er for mange profesjonelle kunstnere: disiplinen man må ha for å gjennomføre sine helt personlige prosjekt, alene, på atelieret.

Kunstskolen i Kragerø er stolte av å presentere årets avgangselever. De har helt klart vært flinke, positive og interesserte studenter som har jobbet hardt og fokusert, men i tillegg har de vært gode mennesker: samfunnsengasjerte, oppdaterte på alt som skjer og omsorgsfulle, oppmerksomme på hverandre og raske til å hjelpe den som trenger det. Vi ønsker årets avgangselever alt godt i sin reise videre: og selv om det er trist å ta farvel gleder vi oss over å vite at vi deler våre beste studenter med dere og at vi på denne måten lar lille Kragerø Kunstskoles stemme høres i den store samtalen – der ute i den store verden.

Om avgangsutstillingen…

Hverdagen for studentene ved kunstskolen er bygget opp med intensive moduler hvor studentene må følge undervisningen, lære de forskjellige teknikkene og teoriene og gjøre oppgavene som hver modul dikterer. I det siste semesteret i andre klasse får studentene en lengre prosjektperioden hvor de kan jobbe med et selvvalgt prosjekt i en selvvalgt teknikk og med den læreren eller gjestelærerne de ønsker seg som veileder. Det er resultatet av dette arbeidet som vises i avgangsutstillingen.

I årets utstilling er fargene tonet ned: hvitt papir med sorte menneskeskikkelser eller hvite ansikt som forsvinner inn i – eller dukker opp av dypt mørke. Abstraksjon og ekspresjonisme er stikkord for mange av arbeidene, med referanser inn i kunst- og populærhistorien – men som ethvert kull ved kunstskolen er det variasjon hvis man ser nærmere etter: Leirearbeidene er nesten levende der de vrir seg rundt sin egen akse og stabler seg oppå hverandre – håndtak og sausenebb mister sin funksjon og smelter inn i formen. I et hjørne henger et neon-farget lysskilt av en iskrem og trekker oss inn i en pop-surrealistisk grafisk design-verden hvor studenten leker med logo, produktdesign, reklamefilm og silketrykk. Vannfarge- og blekktegninger spiller sammen med en stor dyster skulptur som svever midt i rommet og på en liten, unseelig hylle finner vi en fullendt blyanttegning som hentet ut av Tolkiens skissebok. Og ikke minst: på den ene veggen henger et enormt arbeide: Seksti håndtegnede tegneseriesider som drar oss inn i en detaljert og overbevisende fantasi-verden.

Studentene har jobbet godt og produsert gode arbeid men de har også klart kunststykket å montere arbeidene i et vanskelig utstillingsrom. Alle arbeidene er tett knyttet til de forskjellige personlighetene som studentene har: Noen arbeid er humoristiske, noen er romantiske, noen plasserer seg selv i kunsthistorien, noen forteller historier og andre jobber med materialets muligheter. Felles for alle er at de holder høy kvalitet og at arbeidene snakker sammen: Det er tydelig at de har vært med på den samme reisen og at selskapet på reisen har vært godt.

Avgangsstudenter 2020:

Nataniel Voje Frivold

Jeg kommer opprinnelig fra skogen i Froland, men har bodd mesteparten av det voksne livet mitt i Kristiansand.

Jeg valgte Kragerø Kunstskole fordi jeg ikke kom inn på akademiet i Bergen. Heh… Men jeg angrer ikke et eneste sekund; har utviklet meg vanvittig mye på en 2 års periode. Skolen har topp kvalitets undervisning med ulike kunstneriske uttrykk, hvilke gir deg muligheter til å prøve og utforske ulike metoder/teknikker du kanskje ikke visste om fra før engang. Dyktige lærere og gjestelærere som er behjelpelige og eksperter innenfor sine felt. Jeg møtte også min livs store kjærlighet her på skolen, så det er et pluss.

Det siste året har jeg jobbet hovedsaklig med dyptrykk. Etter å ha blitt introdusert til denne trykk metoden i fjor gjennom en modul av kunstner Lise Juel, har jeg siden falt helt for prosessen, og potensialet den har for å gjøre grove skissearbeid inn til mer ferdige motiver.

Planen min var opprinnelig å søke videre på Wolverhampton College of Arts i England… Men på grunn av corona situasjonen har det skjedd en del forandringer. Veien fremover etter skolen er usikker, men spennende. Det er kanskje ikke nødvendigvis en god ting, eller er det? Jeg tenker å finne en ordinær jobb en stund inntil videre, men kommer nok alltid til å fortsette å drive med kunst. Når alt kommer til alt, er det vel egentlig mer et behov enn en drøm.

I arbeidene mine, baserer jeg mye av stilen min på tysk ekspresjonisme. Jeg jobber for det meste figurativt, og liker best når første strek dikterer hvor siste linje skal ende, slik motivet for selv lov til å bestemme hva det har lyst å være. Er også veldig opptatt av historiske og samtidskunstnere som Egon Schiele, Francis Bacon, Marlene Dumas, og prøver å gjøre min egen greie i samme kretsløp.

Linnea Lykke Kiil Klemmetvold

Linnea Lykke kommer fra Storrønningen i Bamble, og kom hit med stor nysgjerrighet på alt relatert til kunst. Hun vokste opp med blyanten i hånda, men sluttet med det som tenåring da interessen for kunst forsvant. Siden hun har startet her så opplever hun at gnisten som forsvant, har kommet tilbake. Etter endt første år fikk hun interessen for skulptur og installasjon. Hennes drøm for livet videre er å fortsette å studere kunst, og senere jobbe profesjonelt med de teknikkene hun velger. Linnea har ambisjoner om å en gang stille ut sin kunst på Venezia-biennalen.

I Linnea sine arbeider, blir betrakterene invitert inn i rom hvor lys, lyd og skulpturer danner egne stemningsbilder; et rom, en karakter, en historie. Med utgangspunktet i tidligere arbeider, skisser og minner, jobber hun intuitivt frem nye skulpturer og verdener. Mye av kunsten hennes er eksperimentell og er et søk etter forståelse av de teknikkene hun bruker.

Mathias Wischuf

Jeg har vært alltid vært glad i kreativt arbeid, men jeg slet lenge med å utvikle mine ferdigheter på egenhånd, og begynte derfor på kunstskolen i 2018. Til høsten fortsetter jeg utdanningen med et 3-årig bachelorstudium i medium- og materialbasert kunst, grafikk og tegning, på Kunsthøgskolen i Oslo.

Gjennom skolen har jeg fått sansen for å jobbe tredimensjonalt med skulptur, i tillegg til installasjonskunst og grafikk, som jeg har fordypet meg i det siste halvåret. Uavhengig av teknikk og motiv er den skulpturelle formen et av mine faste utgangspunkt. Jeg forsøker å oppnå skulpturens tredimensjonalitet når jeg tegner, på samme måte som jeg forsøker å benytte meg av tegningens linjer og flyt i mine skulpturer. I mine todimensjonale verk benytter jeg ofte dissonans som et bevisst virkemiddel; for meg er et kunstverk mest interessant når det befinner seg på grensen mellom pent og stygt.

Mennesket er som regel min tematiske grunnstein, enten det dreier seg om enkle betraktninger om kroppens estetikk, eller mer komplekse problemstillinger som eksistensialisme eller mellommenneskelige konflikter. Jeg er opptatt av å utforske vår dystre natur, og bruker grove fremstillinger av mennesket for å fremme refleksjon om lykke, lidelse og medmenneskelighet.

Kamil Dominik Vu

Kamil Dominik Vu er en polsk-vietnamesisk kunststudent ved Kragerø kunstskolen. Han kom hit for å få mer kunnskap om kunst og måter man kan arbeide med ulike materialer.

Det siste året har han arbeidet teknikker som han liker best å arbeide med: tegning, keramikk skulpturer og tegneserie. Etter skolen ønsker han å arbeide videre med forfatterskap og kunst innenfor tegneserien hans og forsøke å publisere og selge sine tegneserier.

“Tegneserie som kunstform har gitt meg mulighet for å lære å kommunisere bedre med andre og ha en ny type av refleksjon over min egen hverdagslig liv. Ingenting i verden er mer verdifullt for meg enn en god og ærlig fortelling, og derfor prøver jeg å fortelle med kunst. Både i form av tegneserie som forteller mer enkelt og forståelig, og enkle tegninger som kan tolkes fra flere syn og perspektiver; for alle ser verden gjennom sine egne øyne og hver vår verden er unikt om du liker det eller ikke” .

Emilie Michelle Holt Larsen

Emilie vokste opp i Sørum kommune i daværende Akershus, og hun valgte skolen basert på den grafiske profileringen. Hun har tidligere studert grafisk design på videregående, og har brukt denne kunnskapen opp mot fagene og modulene på skolen, i en kombinasjon av moderne design og tradisjonelle teknikker. Det siste året så har hun funnet en stor lidenskap for forskjellige trykketeknikker og keramikk, noe hun håper å kunne jobbe med videre. Etter Kragerø Kunstskole ønsker hun å ta høyere utdanning ved KhiO, enten ved linjen for grafisk design og illustrasjon, eller ved grafikk. Hennes ambisjoner for fremtiden er å jobbe med grafisk design og silketrykk. Den kunstneriske visjon hun har er å kombinere kunst og design, til et funksjonelt visuelt uttrykk. Dette prøver hun å oppnå i sine verk, ved å bruke kunstneriske teknikker, men med tankegangen til en grafisk designer og motsatt, med grafiske teknikker og kunstnerisk tankegang.

Tim August Gaarden

Jeg kommer fra Åfjord. Jeg valgte å gå på Kragerø kunstskole for å utvikle meg og utforske hva jeg kan lage. Jeg har i det siste året arbeidet mest med å utforske ulike former og glasurer i keramikk for å finne noe som jeg kan bruke videre. Jeg vil fortsette med keramikk og lage større skulpturer for å teste ut hvor stort jeg kan gå. Mine ambisjoner er å bruke metall og keramikk i samme skulptur. Jeg arbeider med keramikk i forskjellige type leirer, for å skape skulpturer med referanse til bruksgjenstander.

Historie er noe som fascinerer meg, og jeg er spesielt interessert i keramikken som strekker seg tilbake gjennom Europas mange århundre. Mye av det jeg gjør, handler om å utforske forholdet mellom det tradisjonelle og det moderne. Ved å dreie opp former, sette de sammen og legge til forskjellige detaljer gir jeg skulpturene mine et ønsket uttrykk av planlagte tilfeldigheter.

Jeg synes det er ekstremt viktig å holde på fortiden for å ta inspirasjon og lære fra den.

Jarand Tangen Nilsson

Jeg er en kunstner oppvokst i Kragerø. Jeg fullførte sin utdannelse i Visuell Kunst & Design ved Høgskolen i Telemark, avd. Notodden i 2014. Jeg valgte å gå på Kragerø Kunstskole siden jeg bor i Kragerø til vanlig, og fordi jeg har et spesielt forhold til skolen fordi jeg jobbet der da den var ny, og skolebygget skulle klargjøres. Etter noen års avbrudd grunnet sykdom, var Kragerø Kunstskole det perfekte stedet for meg å komme tilbake til kunstkarrieren. Skolen har vært til god hjelp for meg, både for faglig påfyll og inspirasjon så vel som mentalt styrkende gjennom sosialt samvær med medstudenter og lærere.

En av mines spesialiteter er bittesmå, detaljerte byant-tegninger, som vises her. Noen av dem kan fylle en A6-side, mens andre er bare noen centimeter store, og ofte tegnet tilfeldig i små skissebøker. Selv om jeg har hatt et et mer personlig tilpasset opplegg ved skolen, mest beregnet for etterutdannelse, ble målet ettervert å fullføre hele skolegangen på KKS, og å få vitnemål. Siden jeg er bosatt i Kragerø er målet etter KKS å fortsette å virke som kunstner i Kragerø. Et stort ønske for meg er å bli en del av byens godt etablerte kunst-miljø.