Vi har ledige studieplasser

Kragerø Kunstskole tilbyr et spennende studie

Visuelle kunstfag

Vårt mål er å bygge opp dine unike ferdigheter og gi deg verktøyene du trenger for å starte opp en profesjonell karriere innenfor de visuelle fagene.

Vi kan tilby en spennende hverdag med et levende, profesjonelt læringsmiljø. Kragerø Kunstskole har en stab med faste lærere og en stor familie med gjestelærere som er alt fra kunstnere, filmskapere, kunsthåndverkere, fotografer til grafiske designere. På denne måten passer vi på at skolen alltid er oppdatert på hvilke teknikker og idéer som samtidskunstnere og designere jobber med.

Finn din stil, lær teknikker og fordyp deg.

Du får praktisk og teoretisk innføring innen flere kunstfag som tegning, maling, kunsthistorie, fargelære, skulptur, glasskunst, fotografi, digitale teknikker, 3D-modellering og 3D-print. Ekskursjoner og utstillinger er en naturlig del av undervisningen.

Første skoleår består av obligatoriske kurs innenfor de ulike kunstfagene. Vi benytter både faste lærere og gjestelærere. I andre skoleår utdypes fagene og i 12 uker av året legger vi til rette vi for fordypning og egenstudier hvor du kan dykke inn i teknikker og materialer og utvikle ditt eget billedspråk.

Grafisk Design

Kurset gir en grunnleggende innføring i grafisk teori og praksis. Kurset bruker i hovedsak de digitale verktøyene Illustrator, Photoshop og Indesign.

3D-printing

Du får undervisning i digital 3D-modellering i 3D-programmet Rhino, og vil i tillegg tilegne deg kunnskap om de forskjellige prosessene og mulighetene innen 3d-printing.

Land Art

Her vil studentene i felleskap, etter gitte oppgaver, utforme installasjoner i naturen og gjøre inngrep i uterommet som et levende rom.

Todimensjonale Fag

Et spennende fag hvor du lærer mer om teknikker og metoder. Vi har fokus på blant annet maleri og tegning, men også høytrykk, dyptrykk og silketrykk.

Tredimensjonale Fag

Innføring i skulpturens egenart gjennom skulpturhistorie og gjennomgang av ulike skulpturelle elementer, forskjellige materialers egenskaper, prosesser og presentasjon.

Kunstteori

Grundig oppbyggende innføring i de ulike epokene i den vestlige kunsthistorien, med særlig vekt på moderne og samtidskunst.

Foto & Video

Kurset gir en grunnleggende innføring i fotografisk teori og praksis.

Konsept & Rom

I fagene konsept, rom og installasjon fokuseres det på idé, innhold og mening i et konsept i en kunstsammenheng.

Studietur til Venezia

Hvert år reiser kunstskolen på en studietur til en europeisk storby for å se de gamle mestrene på kunstmuseer, oppleve arkitektur og se samtidskunst.

Fantastisk beliggenhet, utstyrspark og lokaler

Studere i kunstnerbyen Kragerø

Kragerø Kunstskole er en 2-årig skole som danner grunnlag for videre utdanning innen kunst-, design-, arkitektur– og kulturfag.

Vi har bibliotek, studentkjøkken, 3D-printere, keramikkovner, rakuovn, nyopprettet glasshytte, sandblåser, sveiseapparat, smie og verktøy til metallbearbeiding, gipsrom og treverksted, alt man trenger for tegning, maleri og skulptur. Vi har digitale kamera, lysutstyr og en ny datalab (2021) med 27″ skjermer som alltid har nyeste programvare fra Adobe og Rhinoceros 3D. Alt utstyr kan benyttes til kl. 23 hver dag.

kunst, keramikk, studieplass

Første skoleår

Etter to år hos oss har du opparbeidet deg en bred portfolio og kan enten starte på karrieren din som kunstner eller designer, eller søke deg videre til høyere studier.

Kunstskolen ligger i småbåthavnen i sentrum av kunstnerbyen Kragerø. Vi har et aktivt, inspirerende og inkluderende miljø. Ta kontakt.

Større pusterom, lengre perioder med fokus på dine interesser og ferdigheter…

…det andre studieåret fokuserer vi på å la deg jobbe lengre og mer selvstendig. Du begynner å bygge en portefølje som viser ditt særpreg og vi forbereder deg på veien videre til høyskoler, universitet eller til eget atelier.

kunstskole, kragerø,

1-2 årig heltidsstudium. Godkjent i Lånekassen.

Semesteravgiften for skoleåret 2024/25 er 28.000,- pr. semester. Skolen er godkjent av Statens Lånekasse for utdanning og gir rett til lån og stipend.

Hva sier tidligere studenter?

Idag har jeg fått svar fra både Kunsthøgskolen i Oslo og Universitetet i Bergen at jeg har kommet videre til intervju og opptaksprøve (del 2)! 🤩 Uten Kragerø Kunstskole hadde jeg ikke hatt kompetanse til å nå så langt. Jeg er så takknemlig for den muligheten de har gitt meg 🥰

Ida Søyland Ring

Utrolig fin skole! Min tid her har åpnet dørene for mulighet jeg hadde ellers gitt opp på. Stor takk til rektor, kontor og lærere for disse tre fantastiske år!💖

Marion Bråthen

Et fantastisk læringsmiljø i de vakreste omgivelser! Jeg følte meg sett og hørt av rektor, stab og gjestelærere, og opplevde enorm personlig mestring og utvikling. Jeg er så takknemlig for mine to år på KKS.

Svane Studio

Har du spørsmål? Eller vil du vite mer om Kragerø Kunstskole? Ta kontakt med oss.

Edvard Munchs vei 3, 3770 Kragerø | post@kragerokunstskole.no | (+47) 35 99 11 00 | Kontorets åpningstider er fra 9:00 til 15:00

Kontaktskjema